AJANKOHTAISTA - Suomen Potilasliitto

AJANKOHTAISTA
AJANKOHTAISET UUTISET JA TAPAHTUMAT

Suomen Potilasliiton ajankohtaista -osiota päivitetään viikoittain.  Osioon kootaan keskeisimpiä jäsenistöä ja sidosryhmiä koskevia asioita. Suomen Potilasliiton laajasta tehtäväkentästä johtuen kuluva vuosi on aina tapahtumantäyteinen.

Puheenjohtaja Paavo Koistinen on valittu Suomen Potilasturvallisuusyhdistys ry:n hallitukseen 14.12.2017

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys on potilaiden, ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteinen foorumi. Tehtävämme on sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittäminen. Haluamme olla mukana varmistamassa, että potilaat saavat Suomessa turvallista ja laadukasta hoitoa. Tarjoamme tietoa potilas- ja asiakasturvallisuudesta, järjestämme koulutusta ja edistämme potilasturvallisuuden tutkimusta. Tuemme potilaita oman potilasturvallisuutensa edistämisessä.

Potilasturvallisuus on sitä, että potilas saa tarvitsemansa ja lääketieteellisesti oikean hoidon, josta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa. Turvallinen hoito on vaikuttavaa, se toteutetaan oikein ja oikeaan aikaan. Potilasturvallisuus kattaa niin hoidon, lääkitysturvallisuuden kuin laitteiden turvallisuuden. Se on osa hoidon laatua. Potilasturvallisuus syntyy potilaan ja häntä hoitavien ammattilaisten yhteistyönä. Potilasturvallisuus on yhteinen asia. www.spty.fi

Kutsu varsinaiseen kokoukseen

Suomen Potilasliiton sääntömääräinen varsinainen kokous pidetään torstaina 22.03.2018 klo 15.00 alkaen, paikkana Suomen Potilasliitto ry:n kokoustila, Helsinginkatu 14 A 1, Helsinki. Esillä sääntöjen mukaiset asiat.

Suomen Potilasliitto ry / hallitus

Kallelse till ordinarie möte

Finlands Patientförbund rf:s stadgeenliga ordinarie möte hålls den 22.03.2018 kl 15.00 på Finlands Patientförbund rf, Helsinginkatu 14 A 1, Helsinki. På mötet behandlas de i förbundets stadgar nämnda.

Finlands Patientförbund rf / styrelsen

07.02.2018 Tekniikan Maailma 3/2018, artikkeli: Miksei tieto kulje? Potilastieto ei aina kulje edes saman kunnan sisällä eri toimijoiden välillä. Jokainen palvelutarjoaja kerää tiedot vain omaan järjestelmäänsä. Miten tähän on päädytty ja mikä ratkaisuksi? ”Hyviä esimerkkejä ihmisen, tekoälyn ja robotiikan yhteistyöstä tulee kuitenkin vähitellen lisää, esimerkiksi eturauhaskirurgiassa”. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Katso linkki https://tekniikanmaailma.fi/share/823153/2a43b2

03.02.2018 Iltalehti, Viikonvaihde-liite, artikkeli: Kuolleisuudessa on isoja eroja sairaaloiden välillä. Kun tarkastellaan potilaiden kuolleisuutta 30 päivän kuluessa leikkauksesta tai hoidon aloittamisesta, löytyy eri sairaaloiden välillä huomattavia eroja. "Valitettavasti, leikkaustoimenpiteissä tapahtuu vieläkin liikaa potilasvahinkoja ja komplikaatioita". Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Lue artikkeli tästä

24.11.2017 Iltalehti, artikkeli: Valvira kutsui potilasjärjestöt turvallisuuskokoukseen - "Terveydenhuollon ammattilaiset eivät voi hyvin." Potilasjärjestöissä tiedetään, että terveydenhuollossa saatetaan ohittaa oireita esimerkiksi ikääntymiseen liittyvien luonnollisten muutosten varjolla. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Katso linkki

18.11.2017 Ilta-Sanomat, Terveys -liite, artikkeli: Luulotautia vai ei? Kun fyysistä syytä ei löydy, diagnoosiksi voi tulla hypokondria. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Katso linkki

28.10. Iltalehti, Viikonvaihde-liite, artikkeli: THL:n tutkija: 2800 suomalaista kuolee turhaan joka vuosi. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Lue artikkeli tästä

25.10. Kuluttaja-lehti 7/2017, artikkeli Potilas saa oikeutta vain rahalla. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista.

Potilaan Päivän 16.11.2017 seminaarin luennot Turku (Lue ohjelma tästä...)

-  Potilaan Päivän seminaarin avaus

- Mitä nyt ja missä mennään sote-uudistuksessa Varsinais-Suomessa?

- Potilasturvallisuus potilaan näkökulmasta

- Jos potilasvahinko tapahtuu tai hoidossa ja kohtelussa toivottavaa, kuinka toimin?

- Potilaan voimaantuminen

- Potilaan Päivän seminaarin yhteenveto

27.08. Sanomalehdet Keskisuomalainen, Karjalainen, Etelä-Suomen Sanomat, Savon Sanomat artikkeli: Potilaan puolella. Paavo Koistinen on seurannut läheltä suomalaisen terveydenhuollon rapautumista. Potilasliiton puheenjohtaja Paavo Koistinen varoittaa pelon ilmapiiristä. Potilaat eivät uskalla kertoa ongelmista, koska pelkäävät sen vaikuttavan hoidon laatuun. Haastattelu sekä lyhyesti henkilökuva Lue artikkeli tästä

16.08. YLE Radio Suomi, Ajantasa suora linja, Riittävä terveydenhoito ja asumismenot. Hoitamattomat. THL:n tutkijan Sonja Lumpeen mukaan Suomessa voitaisiin välttää 2800 kuolemaa nykyistä paremmalla terveydenhoidolla. Haastateltavana oli mm. puheenjohtaja Paavo Koistinen, alk. 06:20 - 21:35 min. Linkki https://areena.yle.fi/1-4181210

01.08. Kuluttaja-lehti 5/2017, artikkeli Hoitamattomat. Kaikki sairaat eivät saa Suomessa hoitoa. Vuosittain voitaisiin välttää lähes 2800 kuolemaa. Hoitohenkilökunta leimaa hankaliksi kokemiaan potilaita, eivätkä potilaat uskalla valittaa virheistä. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista Lue artikkeli tästä

24.07. TV 1, A-studio, ohjelma Suomalaisten terveystiedot halutaan avata lääkeyrityksille - kuka siitä hyötyy? Potilasedustajana ohjelmassa oli puheenjohtaja Paavo Koistinen.
Linkki, klippi 4 min. Bisnestä suomalaisten terveystiedoilla? http://areena.yle.fi/1-4190506.

23.07. Sunnuntaisuomalainen, julkaistu laaja artikkeli. Terveysturismi kasvaa nopeasti mm. Latviassa ja Virossa: Etelä-Suomen Sanomat, Karjalainen, Keskisuomalainen ja Savon Sanomat, haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista (artikkeli tässä).

21.07. Etelä-Suomen Sanomat haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista:
Kun diagnoosia ei löydy, kroonisesta kivusta kärsivää epäillään helposti hulluksi. Lue artikkeli tästä

Yle Uutiset 4.6.2017, artikkeli Bo fick blöja och vård på finska – åldringar i kläm när kommunerna rekordsparar på vården. Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista. Katso Yle Uutiset linkki...

Yle Uutiset 17.5.2017, artikkeli Tiesitkö, että lääkkeesi hinta voi romahtaa yhdessä yössä? Ei tiedä moni muukaan – eivät edes apteekit, Lue tästä... Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista.

Katso myös Yle Uutiset linkki http://yle.fi/uutiset/3-9604414

Helsingin Sanomat 27.2.2017, artikkeli Lääkäriliitto: Lääkärit ovat avoimuuden airuita, Lue tästä... Haastateltu myös puheenjohtaja Paavo Koistista "Kun tietoa ei saa, se lisää epävarmuutta." Katso myös HS:n linkki...

Suomen Potilasliiton seminaari 11.-13.9.2017 Helsinki – Tukholma - Helsinki Potilasliiton henkilöjäsenille ja Suomen Potilasliitto ry:n jäsenyhdistyksien jäsenille. Lue ilmoitus...

Puheenjohtaja Paavo Koistinen, haastattelu 14.12.2016 Kanta-palvelut blogi
Suomen Potilasliitto ry pyrkii vaikuttamaan monin eri tavoin potilaiden / kansalaisten asioiden edistämiseksi.

Sähköinen resepti tulee – harva jää kaipaamaan paperista

Vaativaa päivystyshoitoa saa pian vain 12 paikkakunnalla - katso kartalta,
miten uudistus vaikuttaa sinuun

Potilaan Päivän 17.11.2016 seminaarin luennot Kuopio
-Potilaan Päivän seminaarin avaus
-Onko potilas nyt keskiössä, SOTE-uudistuksen valmistuttua?
-Ikääntyneitä on yhä enemmän - tuoko väestörakenteen muutos uusia haasteita potilasturvallisuuteen ja sen kehittämiseen?
-KELA, Kanta-palvelut asiakkaan tueksi
-Potilaan Päivän seminaarin yhteenveto

Iltalehti 3.11.2016, artikkeli: Ahdistelijalääkäri saa jatkaa työssään. Potilasliitto pitää ahdistelutapauksia järkyttävinä, haastateltu puheenjohtaja Paavo Koistista.
Lue tästä (haastattelu on sivulla kaksi). Linkki iltalehden uutiseen.

19.9.2016 MTV3 Huomenta Suomi, jakso Onko huono kohtelu arkipäivää sairaaloissa? haastateltavana oli puheenjohtaja Paavo Koistinen,

alk. 00.52.12 - 00.59.10. Katso tästä...

19.9.2016 MTV Uutiset, Potilasliitto: Potilaan kannattaa ilmoittaa huonosta kohtelusta, haastateltavana oli puheenjohtaja Paavo Koistinen.
Lue tästä...

15.9. Yle Radio Suomi, Ajantasa ohjelma, puheenjohtaja Paavo Koistinen on ollut haastateltavana aiheesta: Potilaiden kohtelu sairaaloissa puhuttaa - "Potilaat eivät uskalla kertoa epäkohdista, koska pelkäävät hoitonsa huonontuvan".
Kuuntele ohjelma tästä... Lue YLEn uutinen aiheesta tästä...

Iltalehti, Viikonvaihde-liite 10.9.2016, artikkeli Mistä löytää hyvän lääkärin? jossa on haastateltu mm. puheenjohtajaa Paavo Koistista.
Lue artikkeli tästä...

Taloussanomat 3.9.2016, artikkeli Hammashoitoon Unkariin, syöpähoitoon Intiaan - ota huomioon nämä asiat. Aiheesta on haastateltu mm. puheenjohtaja Paavo Koistista. Lue artikkeli tästä...

Tehyn lehdessä (Terveydenhuoltoalan ammattijärjestön lehti) 5.4. oli artikkeli Intiassa tapahtuvista syöpähoidoista, jossa oli haastateltu mm. puheenjohtaja Paavo Koistista. Lue artikkeli tästä...

Terveysmatkat ulkomaille hoitoon, aiheesta on haastateltu myös Suomen Potilasliitto ry:n puheenjohtajaa Paavo Koistista. Ko. artikkeli on julkaistu useissa sanomalehdissä 21.1.2016 mm. Keskisuomalainen, Karjalainen, Etelä-Suomen Sanomat ja Savon Sanomat.

Kansallinen potilasturvallisuusviikko Kuopiossa 21.-25.09.2015, Puijon sairaala, KYS, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri.
21.09. Potilasliiton puheenjohtaja Paavo Koistinen on pitänyt pyydetyn puheen Kansallisen potilasturvallisuusviikolla Kuopiossa aiheena Potilasturvallisuudesta vastaa aina hoitoyksikkö. Voiko potilas vaikuttaa potilasturvallisuutensa edistämiseen?
Katso ja kuuntele pj:n puheen, videotallenne alkaen 00:21:47-1:29:19.

Sosiaali- ja terveysministeriö on 21.2.2015 tekemällään päätöksellä asettanut työryhmän, jonka tehtävä on uudistaa potilasvahinkolaki. Katso linkki: Potilasvakuutuksen uudistamista selvittävä työryhmä

YLE:n vierailusta Suomen Potilasliittossa YLE Radio 1:ssä to 5.3.2015 klo 18:00 "Arvassalo ry":n jaksossa nimeltään "Potilas on ihminen!" on haastateltu Suomen Potilasliitto ry:n puheenjohtajaa Paavo Koistista, katso linkki ja kuuntele http://areena.yle.fi/radio/2594416

Hymylehti 3/2015, artikkeli: "Hoitovirheisiin kuolee satoja potilaita". Aiheesta on haastateltu Suomen Potilasliitto ry:n puheenjohtajaa Paavo Koistista. Lue artikkeli tästä...

Keskisuomalainen 14.11.2014 artikkeli ensihoidosta. "Kaatuneen naisen tapaus pöyristyttävä" - Potilaan kohtaaminen mukaan koulutukseen. Aiheesta on haastateltu myös Suomen Potilasliitto ry:n puheenjohtajaa Paavo Koistista. Kuuntele haastattelu tästä...